Dveri: Budućnost celog Zlatiborskog okruga ili nemar naprednjaka?!?
Dveri smatraju da postoje racionalni i opravdani razlozi da treći deo trase auto-puta prema Crnoj Gori, od Požege, ne ide preko planine Golije, već preko planine Zlatibor, između opština Priboj i Nova Varoš i planine Zlatara, pa pored (ili preko) planine Jadovnik, između opština Prijepolje i Sjenica sve do granice sa Crnom Gorom, stoji u saopštenju dostavljenom medijima.
Trasa puta preko Golije je kraća, ali ta činjenica ne sme biti presudna, jer se pored kilometraže za odabir dobrog i dugoročno isplativog pravca trasiranja auto-puta, moraju u obzir uzeti i drugi faktori, kao što su:
• blizina turističkih centara, u ovom slučaju Zlatibora, Tare i Zlatara;
• broj vozila koja će saobraćati tim auto-putem;
• blizina auto-puta vojnom aerodromu Ponikve i njegovo uključivanje u civilni vazdušni saobraćaj, kako bi se Zlatibor i Tara približili gostima, a samim tim i povećao turistički potencijal ovog dela Srbije;
• broj opština i gradova koje će povezivati sam auto-put. Ne sme se iz vida izgubiti činjenica da je u Zlatiborskom okrugu smešteno 10 gradova i opština sa oko 286.000 stanovnika;
• troškovi održavanja puta i putne mreže su veći u vreme izuzetno niskih temperatura i dugih zima, čime obiluje Pešterska visoravan;
• veliki snežni nanosi, koji su česta pojava u ovom kraju, povećavaju rizik da u zimskom periodu, auto-put bude blokiran, odnosno neprohodan;
• specifičnosti Pešterske visoravni mogu se ispoštovati na drugi način. Proglašavanjem za rezervat ili park prirode a zbog turizma i lokalnog stanovništva obavezno napraviti krak auto-puta ka njoj;
• bezbednosni aspekti, sa posebnim osvrtom na savremene rizike od terorizma;
Nema nikakve sumnje da bi druga varijanta pravca auto-puta, bila prihvatljivija i za ceo Zlatiborski okrug, jer bi svim opštinama auto-put bio neuporedivo bliži u odnosu na prvu varijantu, tj. onu po kojoj auto-put od Požege ide preko Golije i Peštera ka Crnoj Gori, navodi se u saopštenju Dveri koje je potpisao član Povereništva Dveri i odbornik u SO Prijepolje Borko Puškić.
Dveri upozoravaju da ukoliko bi prva varijanta bila prihvaćena, ceo ovaj kraj i Limska dolina ostali bi „slepo crevo” u saobraćajnoj komunikaciji jer i železnički saobraćaj od Požege do granice sa Crnom Gorom otežano funkcioniše, sa smanjenim brojem polazaka vozova.
U tom slučaju, Vlada Republike Srbije i Ministarstvo saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture bi poslali lošu poruku ovom, ionako nerazvijenom, delu Srbije.
Dveri ukazuju na potrebu saradnje i konsenzusa svih lokalnih samouprava iz ovog dela Srbije, kako bi se pronašlo rešenje koje će biti na zadovoljstvo svih.
Napominjemo da su izmene još moguće i da trasa nije konačno dogovorena jer pomenuto Ministarstvo još nije odredilo udarnu tačku na granici sa Crnom Gorom iako se u medijima stvara slika da je sav posao oko trasiranja završen.
Dveri se, inače, zalažu za saobraćajni trougao Srbija – Crna Gora – Republika Srpska, sa centrom u Raškoj oblasti. Neophodno je što pre otpočeti izgradnju kraka ovog auto-puta prema Banja Luci i povezati istočni deo Republike Srpske sa Republikom Srbijom i Crnom Gorom te spajanjem autoputeva, izaći na more. Time bi se obezbedio jedinstven tranzit od Subotice do Bara.
Kupovinom barske luke u Crnoj Gori, Srbija bi ostvarila važan strateški cilj da izađe na more a pomenute investicije u izgradnji auto-puta prema Crnoj Gori bi dobile potpuni smisao.
U saobraćaju i građevinarstvu Srbija mora da se vodi sopstvenim interesima i nisu joj potrebni koridori koji pomažu realizaciju projekta „Velike Albanije“ a prava adresa za promenu stava Vlade prema ovom pitanju su Zorana Mihajlović i Nikola Selaković a ne načelnici Moravičkog i Zlatiborskog okruga koji ne smeju da se zameraju velikom vođi, zaključuju iz Pokreta Dveri u Prijepolju.
PP Media